We communiceren wel maar weten vaak niet hoe we dat doen. Slechts weinig mensen zijn zich bewust van de manier waarop ze hun eigen wereld scheppen. We zien niet wat we doen. Het theater is zogezegd de arena waar een veilige doch levende confrontatie kan plaatsvinden. Veilig omdat je als speler of toeschouwer al snel begrijpt dat dat wat levensecht beleefd wordt 'maar spel' is, en die wetenschap, vaak plezierig.
Spelen kan overal en met iedereen. Daar hoef je niet perse voor naar het theater. Het onzichtbare theater kan overal verschijnen. We hebben slechts de lege ruimte nodig en een paar spelers om deze ruimte te vullen met hun eigen spel. In ieder gebouw is een geschikte lege ruimte te vinden en in ieder mens zit een beshikbare onzichtbare speler: De Homo Ludens.
De ervaring leert dat een ontmoeting met theatraal spel voor mensen die dat niet dagelijks doen, in eerste instantie wat onwennig is maar je zult al snel merken dat de theaterkunst grote overeenkomsten heeft met het theater van alle dag waarin we eigenlijk ook allang een rol spelen of onbewust al aan spelletjes doen. Theaterspel schakelt over naar de mogelijkheid om samen op een andere manier naar deze werkelijkheid te kunnen kijken door een completer communicatiemiddel in zetten, namelijk die van het héle lichaam. Communicatie als kunst in de puurste vorm. Ontdek daarbij de rijkdom van samenspel en we zijn als vanzelf anders aan het communiceren.
"Spel is datgene wat zich voordoet als mensen hun primaire behoeften hebben bevredigd, en staat daardoor aan de basis van alle cultuur. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Het spel moet een vrije handeling zijn, er mag geen direct nut of materieel belang aan zijn verbonden en het moet ordelijk verlopen." (Homo Ludens- Johan Huizinga)
We communicate, but often don’t know how we do it. Only a few people are aware of how they create their own world. We don’t see what we do. The theater is, so to speak, the arena where a safe yet lively confrontation can take place. Safe because as a player or spectator, you quickly understand that what is experienced as lifelike is ‘just a game,’ and that awareness is often enjoyable.
Play can happen anywhere and with anyone. You don’t necessarily have to go to the theater for it. The invisible theater can appear anywhere. We only need an empty space and a few players to fill this space with their own play. In every building, there is a suitable empty space, and in every person, there is an available invisible player: The Homo Ludens.
Experience teaches that an encounter with theatrical play, for those who don’t do it daily, is initially a bit awkward, but you’ll soon notice that theatrical art has great similarities with everyday theater where we already play a role or unconsciously engage in games. Theatrical play transitions to the possibility of looking at this reality together in a different way by employing a more complete communication tool, namely that of the whole body. Communication as an art in its purest form. Discovering the richness of collaboration, we naturally start communicating differently.
"Play is what occurs when people have satisfied their primary needs, and as such, it forms the basis of all culture. However, there are conditions attached. The play must be a free action, not directly useful or material, and must proceed in an orderly manner." (Homo Ludens - Johan Huizinga)
We gaan altijd wat ‘doen’ en ‘ondervinden’. Luisteren en spreken horen daar bij.
We benoemen dat wat we waarnemen en bespreken dit met elkaar om het ons bewust te worden.
De bijeenkomst is vooral bedoeld om op een fijne speelse manier dichter tot elkaar te komen.
"Learning by doing. We always engage in 'doing' and 'experiencing.' Listening and speaking are part of that."
"We name what we observe and discuss it with each other to become aware of it."
"The meeting is primarily intended to come closer to each other in a pleasant and playful way."
Al lijkt het in tegensparaak: spelen vraagt een ernstige benadering en zal, om de diepgang ervan te kunnen begrijpen, serieus uitgevoerd moeten worden.
Eenmaal aan het werk, roepen de ervaringen vaak nieuwe vragen op. Dat wordt gewaardeerd. Er is ruimte voor vragen, experimenten en onderzoek.
De mensen van de groep zelf bepalen de intensiteit en bijbehorende opbrengst. We stemmen altijd af op wat binnen de groep ‘speelt’ en onderscheiden diversiteit.
"Although it may seem contradictory, playing requires a serious approach and to understand its depth, it must be carried out seriously."
"Once at work, experiences often raise new questions. That is appreciated. There is room for questions, experiments, and research."
"The people within the group determine the intensity and corresponding yield themselves. We always align with what is 'playing' within the group and recognize diversity."
Leraar in rol (TiR) is een manier van lesgeven om samen het dramatische proces tot stand te brengen. Simpel gezegd neemt de trainer in relatie tot de deelnemers een rol aan. Dit kan zijn als een leider, speler, of een ondergeschikte rol. Deze rol is een manier om de studenten uit te dagen of te provoceren. De trainer neemt hierbij de vrijheid om óók te spelen tijdens het lesgeven om zo een nieuwe communicatie tot stand te brengen. Deze interactie zoekt een goede balans tussen:
• leiden en begeleiden
• sturen en volgen
• confronteren en verzoenen
• corrigeren en stimuleren
Overeenkomsten & Verschillen: Over eenheid en onderscheid, samenkomst en je beste rol spelen
Wetmatigheden & Mechanismen: Over vaste patronen doorbreken om iets nieuws te bereiken
Ritme & Muzikaliteit: Over de samenkomst van eigen stem(men) en beweging zodat het samen gaat klinken.
Beweging & Energie: Over het bewustworden van de taal van het lichaam en emoties
Contact & Verbinding: Over contact maken, samenspel en spelen met voorwerpen
Leiderschap en volgzaamheid: Over leiden en volgen, afstemmen en meebewegen
Humor & tragiek: Over wat 'jezelf zijn' is en Authentiek zijn. Over succes en mislukking
Similarities & Differences: About unity and distinction, coming together, and playing your best role
Laws & Mechanisms: About breaking fixed patterns to achieve something new
Rhythm & Musicality: About the convergence of individual voices and movement so that it harmonizes together
Movement & Energy: About becoming aware of the language of the body and emotions
Contact & Connection: About making contact, collaboration, and playing with objects
Leadership and Obedience: About leading and following, tuning in, and moving along
Humor & Tragedy: About what 'being yourself' is and Authenticity. About success and failure
Zet mensen in een cirkel en de focus ligt al snel in het midden. In een cirkel kunnen we in gedachte samen komen, één worden. De energie gaat rond. De cirkel moedigt het luisteren aan én is een veilige vorm voor het spreken in een groep. De ronde vorm van een kring of cirkel sluit iedereen in en besluit daarmee dat iedereen in de kring deelnemer IS. De cirkel nodigt uit voor 'het vrije dialoog'. Daar onderzoeken we het denkproces zelf. In de groep heerst een dynamische stroom van betekenis die door ons heen en tussen ons door vloeit waarbij het woord die uit ons denken ontstaat, een collectieve nieuwe betekenis kan vinden. Hoe denk jij? Hoe denken wij samen? Deze zogenaamde 'proprioceptie' of zelfwaarneming van het denken maakt ons bewust van ons denkproces. De taak van de cirkelbegeleider is nihil. Deze helpt slechts vanuit bewaakte neutraliteit het proces opweg, zodat de wijsheid die in de groep reeds aanwezig is zichbaar wordt.
Place people in a circle, and the focus quickly shifts to the center. In a circle, we can come together in thought, become one. The energy circulates. The circle encourages listening and provides a safe space for speaking in a group. The round shape of a circle includes everyone and thereby declares that everyone in the circle is a participant. The circle invites 'free dialogue.' Here, we explore the thinking process itself. Within the group, there is a dynamic flow of meaning that flows through us and between us, allowing the words arising from our thinking to find collective new meanings. How do you think? How do we think together? This so-called 'proprioception' or self-awareness of thinking makes us conscious of our thinking process. The task of the circle facilitator is minimal. They only assist the process with guarded neutrality, allowing the wisdom already present in the group to become visible."
Voor allerlei teams & organisaties, zijn diverse speltrainingen en bijeenkomsten op maat te maken. Gebruik de onderste knop voor specifieke vragen en/of opdrachten