Filosofie

Het theater van het onzichtbare

Alle creatie komt voort uit het onzichtbare niets. Óf het absolute niets werkelijk bestaat, is nog maar de vraag, we kunnen het niets, feitelijk niet waarnemen. Het niets, kan filosofisch gezien, daarom tegelijkertijd ook het alles  zijn. Dit onzichtbare niets is voor veel kunstenaars dé beste plek om te zijn. In absolute leegheid kunnen nieuwe dingen ontstaan. Daar waar (nog) niets is, bestaan wel al de zichtbare wetten en principes van de natuur. Zonder dat kan er namelijk nooit iets ontstaan. In de lege ruimte van theater, bestaan ze ook: De natuurlijke wetten van het theaterspel waardoor een nieuwe voorstelling ontstaat.

 In de Griekse mythologie wordt het niets, vanwaar alles uit zou zijn ontstaan Chaos genoemd. De Griekse Mythologie ligt ten grondslag aan ons westerse Theater. De mens vreest deze chaos of leegte. Daarom speelt het niets (of het alles) nog steeds een grote rol in het theater. De gedachte dat het toneel een plaats is waar het onzichtbare kan verschijnen heeft een stevige greep op ons denken.

In de filosofie staat deze horror vacui  voor de onzekerheid van de mens die niet kan leven met twijfel en onzekerheden en niet beantwoorde vragen. De mens probeert al eeuwen op elke vraag een passend antwoord te vinden en voor alles een verklaring te zoeken. De lege ruimte van een speelvloer, daagt de speler uit om  zich te bevrijden van angst en onzekerheid om zo, zijn eigen verhaal te vinden. Het theater is een heilige plaats om een hogere realiteit te vinden. Heilig toneel presenteert niet alleen het onzichtbare, maar biedt ook de voorwaarden waaronder de waarneming van het waargenomene mogelijk wordt.

The theater of the invisible 🇬🇧

In the world of creation and it's creative power, it all starts with the invisable. While, we can't perceive or grab this invisable emptynees or  nothingness,  philosophically  seen, complete emptyness at the sime time is also the all-encompassing, or the everything. For many artists, this emptyness mysterie, is the best place to be to explore new worlds and realitys. To reach this state of emptiness yourself, you have to open your own mind so new things can arise.


In theater, the empty space plays a vital role in the creation of a new performance, where the natural laws of theater play through, to bring a story to life itself. Did you know that Greek mythology, the basis of Western theater, considers nothingness as Chaos, the source of everything? While man fears this chaos or emptiness, theater still embraces this idea. It's where the invisible can appear and made visable and the stage provides a sacred space to find a higher cause.


In philosophy, the horror vacui stands for the fear of uncertainty and unanswered questions. The actor, entreing the empty space allows the player to free themselve from fear and uncertainty, to discover their own story. In the end, the sacred theater not only presents the invisible but also offers the conditions for the perception of the familiar. 

Het lichaam als schepper

Vanuit het lichaam in vrije beweging onderzoekt de speler de krachtenvelden van ruimte, ritme, tijd en vorm. De poezie die de gevonden beweging met zich meebrengt overstijgt de menselijke gedachten (dramatische kunst). Vooringenomen ideeën zijn om los te laten zodat het lichaam zich kan overgeven aan wat IS. De speler vindt zijn creativiteit vanuit een een puur zintuiglijk proces en gaat opzoek naar een nieuwe waarneming om deze opnieuw te kunnen ordenen (het creatieve proces). De essentie van bewustzijn door beweging is dat je bovendien het voelen leert begrijpen. Je moet begrijpen hoe JIJ het doet. Het klinkt zo voor de hand liggend, maar dat is het echt niet.

The body as a creator 🇬🇧

From the body in free movement, the player explores the force fields of space, rhythm, time and form. The poetry that the found movement entails transcends human thoughts (dramatic art). Preconceived ideas are to let go so that the body can surrender to what IS. The player finds his creativity from a purely sensory process and looks for a new perception to be able to reorder it (the creative process). The essence of awareness through movement is that you also learn to understand feeling. You have to understand how YOU do it. It sounds so obvious, but it really isn't.

Het lichaam als onderzoeker

Naast mentale, ik-gerelateerde bevindingen, ontdekt de speler dat het ook een onderzoek van het lichaam vraagt. Het verstand stelt daarbij de vraag:  “hoe bewegen we van binnen en van buiten?’ In feite bestudeert de speler de beweging van het lichaam, van het gevoel en van het verstand. De speler ontdekt hierbij:

The body as a researcher 🇬🇧

In addition to mental, ego-related findings, the player discovers that it also calls for an examination of the body. The mind asks the question: “How do we move inside and out?” In fact, the player studies the movement of the body, of the feeling and of the mind. The player discovers:

Het lichaam als voorstelling

Het lichaam van een speler kan zich als het ware in een nieuwe werkelijkheid aan zichzelf of aan het publiek voorstellen. Deze nieuwe werkelijkheid kent vele verschijningsvormen. Wanneer de speler bijvoorbeeld instaat is vanuit de vrije beweging een nieuw personage te scheppen, zal hij zich voor een moment kunnen bevrijden van zijn eigen vaste rol die hij  in het gewone leven speelt. Deze verworven vrijheid, waarbij men het bekende voor een moment verlaat, brengt hoe dan ook nieuw inzicht met zich mee en stelt zich als het ware opnieuw voor. Zoals  Jean-Paul Sartre ooit schreef: 

'Bij elk menselijk avontuur, hoe uniek het ook schijnt, raakt de hele mensheid betrokken'.

The body as representation 🇬🇧

A player's body can, as it were, imagine itself or the audience in a new reality. This new reality has many manifestations. For example, if the player is able to create a new character from free movement, he will be able to free himself for a moment from his own fixed role that he plays in ordinary life. In any case, this acquired freedom, in which one leaves the known for a moment, brings with it new insight and, as it were, reimagines itself. As Jean-Paul Sartre once wrote:

"Each human adventure, no matter how unique it may seem, involves the whole of humanity."