Teams & Organisaties
Communicatie heeft geen begin
We communiceren wel maar weten vaak niet hoe we dat doen. Slechts weinig mensen zijn zich bewust van de manier waarop ze hun eigen wereld scheppen. We zien niet wat we doen. Het theater is zogezegd de arena waar een veilige doch levende confrontatie kan plaatsvinden. Veilig omdat je als speler of toeschouwer al snel begrijpt dat dat wat levensecht beleefd wordt 'maar spel' is, en die wetenschap, vaak plezierig.
Spelen kan overal en met iedereen. Daar hoef je niet perse voor naar het theater. Het onzichtbare theater kan overal verschijnen. We hebben slechts de lege ruimte nodig en een paar spelers om deze ruimte te vullen met hun eigen spel. In ieder gebouw is een geschikte lege ruimte te vinden en in ieder mens zit een beshikbare onzichtbare speler: De Homo Ludens.
De ervaring leert dat een ontmoeting met theatraal spel voor mensen die dat niet dagelijks doen, in eerste instantie wat onwennig is maar je zult al snel merken dat de theaterkunst grote overeenkomsten heeft met het theater van alle dag waarin we eigenlijk ook allang een rol spelen of onbewust al aan spelletjes doen. Theaterspel schakelt over naar de mogelijkheid om samen op een andere manier naar deze werkelijkheid te kunnen kijken door een completer communicatiemiddel in zetten, namelijk die van het héle lichaam. Communicatie als kunst in de puurste vorm. Ontdek daarbij de rijkdom van samenspel en we zijn als vanzelf anders aan het communiceren.
"Spel is datgene wat zich voordoet als mensen hun primaire behoeften hebben bevredigd, en staat daardoor aan de basis van alle cultuur. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Het spel moet een vrije handeling zijn, er mag geen direct nut of materieel belang aan zijn verbonden en het moet ordelijk verlopen." (Homo Ludens- Johan Huizinga)
Ervaringsgericht
We gaan altijd wat ‘doen’ en ‘ondervinden’. Luisteren en spreken horen daar bij.
Reflectief
We benoemen dat wat we waarnemen en bespreken dit met elkaar om het ons bewust te worden.
Verbindend
De bijeenkomst is vooral bedoeld om op een fijne speelse manier dichter tot elkaar te komen.
Serieus
Al lijkt het in tegensparaak: spelen vraagt een ernstige benadering en zal, om de diepgang ervan te kunnen begrijpen, serieus uitgevoerd moeten worden.
Filosofisch
Eenmaal aan het werk, roepen de ervaringen vaak nieuwe vragen op. Dat wordt gewaardeerd. Er is ruimte voor vragen, experimenten en onderzoek.
Menselijk
De mensen van de groep zelf bepalen de intensiteit en bijbehorende opbrengst. We stemmen altijd af op wat binnen de groep ‘speelt’ en onderscheiden diversiteit.
Teacher in Role (TiR)
Leraar in rol (TiR) is een manier van lesgeven om samen het dramatische proces tot stand te brengen. Simpel gezegd neemt de trainer in relatie tot de deelnemers een rol aan. Dit kan zijn als een leider, speler, of een ondergeschikte rol. Deze rol is een manier om de studenten uit te dagen of te provoceren. De trainer neemt hierbij de vrijheid om óók te spelen tijdens het lesgeven om zo een nieuwe communicatie tot stand te brengen. Deze interactie zoekt een goede balans tussen:
• leiden en begeleiden
• sturen en volgen
• confronteren en verzoenen
• corrigeren en stimuleren
Thema's om mee te spelen
Overeenkomsten & Verschillen: Over eenheid en onderscheid, samenkomst en je beste rol spelen
Wetmatigheden & Mechanismen: Over vaste patronen doorbreken om iets nieuws te bereiken
Ritme & Muzikaliteit: Over de samenkomst van eigen stem(men) en beweging zodat het samen gaat klinken.
Beweging & Energie: Over het bewustworden van de taal van het lichaam en emoties
Contact & Verbinding: Over contact maken, samenspel en spelen met voorwerpen
Leiderschap en volgzaamheid: Over leiden en volgen, afstemmen en meebewegen
Humor & tragiek: Over wat 'jezelf zijn' is en Authentiek zijn. Over succes en mislukking
De kring als spel van het ware woord
Zet mensen in een cirkel en de focus ligt al snel in het midden. In een cirkel kunnen we in gedachte samen komen, één worden. De energie gaat rond. De cirkel moedigt het luisteren aan én is een veilige vorm voor het spreken in een groep. De ronde vorm van een kring of cirkel sluit iedereen in en besluit daarmee dat iedereen in de kring deelnemer IS. De cirkel nodigt uit voor 'het vrije dialoog'. Daar onderzoeken we het denkproces zelf. In de groep heerst een dynamische stroom van betekenis die door ons heen en tussen ons door vloeit waarbij het woord die uit ons denken ontstaat, een collectieve nieuwe betekenis kan vinden. Hoe denk jij? Hoe denken wij samen? Deze zogenaamde 'proprioceptie' of zelfwaarneming van het denken maakt ons bewust van ons denkproces. De taak van de cirkelbegeleider is nihil. Deze helpt slechts vanuit bewaakte neutraliteit het proces opweg, zodat de wijsheid die in de groep reeds aanwezig is zichbaar wordt.
Voor allerlei teams & organisaties, zijn diverse speltrainingen en bijeenkomsten op maat te maken. Gebruik de onderste knop voor specifieke vragen en/of opdrachten