Onderwijs

Leren door te spelen

Samen theater maken wordt door kinderen als heel leuk- en ook als heel spannend ervaren. Om samen de beweging naar het spel te vinden is allereerst een emotionele veilige- lege ruimte nodig. De openheid van de begeleider of trainer is hierbij cruciaal. Het is namelijk van essentieel belang dat de kinderen zich durven toe te vertrouwen aan iemand die ze draagt. 

Spel is een geweldig middel bij het vormen van je  persoonlijkheid. Het is ook confronterend en spannend. Het legt sociaal gedrag bloot, ontwikkelt inlevingsvermogen, concentratie, uitdrukkingsvaardigheid en creativiteit. Drama wordt vaak gebruikt om iets uit te leggen, iets te onderzoeken of iets te verwerken. De invulling van samenspel, werpt altijd een licht op jezelf, op de maatschappij en op enige artistieke vorming. Speloefeningen vergroten de lichamelijke en verbale expressie. Spelvormen nodigen de kinderen uit hun verbeelding voor één of meer toeschouwers vorm te geven. 

Spelen is onlosmakelijk verbonden aan de ontwikkeling van kinderen van elke leeftijd. In de huidige tijd ontbeert het vrije spel aan lege vrije ruimte. Als de mogelijkheid tot spelen onder druk komt te staan, is  de hele cultuur in het geding. Hechten wij opvoeders en pedagoogen eigenlijk nog belang aan kinderspel en zien we daar de rijkdom van?  Zo ja, dan zullen we allereerst de volle ruimte in de agenda's  weer leeg moeten maken om  vrije ruimte te creeëren zodat het natuurlijke spel van het kind daar als vanzelf weer op gang kan komen.

(Joscha de Boever is bevoegd voor het lesgeven in het basisonderwijs, het voortgezetonderwijs en het middelbaar beroeps onderwijs. Pabo & tweedegraads docent drama)

Van improviseren kun je leren

Een definitie voor improviseren is; "met weinig middelen een probleem oplossen". We gaan als het ware (spel)problemen maken om deze op geheel eigen wijze weer op te lossen. Dat vindt elk kind leuk, jong én oud. Improvisatieles en de spelvormen die het met zich meebrengt leren waarom vergissingen juist de bedoeling zijn, hoeveel het je oplevert wanneer je risico neemt en het doet een beroep op het maken van contact om het samen fijn te hebben. 

Laat het masker spelen

De ervaring leert dat kinderen vrij makkelijk spelen met een masker op. Onder het masker wordt niet gesproken maar de automatische beweging van de speler vertelt meteen een verhaal. Kinderen zijn natuurlijke makserspelers en snel gegrepen door de magie van dat stille, doch veel vertellende masker. Spelen met maskers is een krachtig middel voor de sociaal emotionele ontwikkeling en zo je begrijpt uitermate geschikt voor anderstalige kinderen. 

De kring als spel van het woord

Zet kinderen in de kring en de focus ligt al snel in het midden. In een cirkel kunnen we samen komen, één worden. De energie gaat rond. De cirkel moedigt het luisteren aan én is een veilige vorm om het spreken in een groep te oefenen. De ronde vorm van een kring of cirkel sluit iedereen in en besluit daarmee dat iedereen in de cirkel deelnemer IS. Zo kan er een vrij dialoog ontstaan waarbij we zullen spelen we met woorden, met onderwerpen, met emoties en met verhalen. In de cirkel denken we na, voelen we, zijn we stil en spreken we onszelf uit. De taak van de cirkelbegeleider is nihil. Deze helpt slechts vanuit bewaakte neutraliteit het proces op weg, zodat de wijsheid die in de groep reeds aanwezig is zichbaar wordt.

Voor het onderwijs, zijn diverse spellessen voor allerlei groepen van verschillende leeftijden op maat te maken. Gebruik de onderstaande knop voor specifieke vragen en/of opdrachten